Kerstkaarsjes maken

DSC05729

Sinterklaas is alweer voorbij en de kerst komt dichterbij. Tijd dus om het huis kerst-klaar te maken. Ik begon met deze kaarsen. Kaarsen staan altijd heel gezellig en de glittertjes maken het extra kerstig! Ik heb: ik weet het heel slecht; geen stap voor stap foto’s gemaakt bij dit project. Excuses daarvoor. Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat ik ze zo leuk zou vinden en er zoveel complimentjes over zou krijgen. Maar wees niet bang: het is gelukkig niet moeilijk. Absoluut niet zelfs.

Wat heb je nodig?
• Gips
• Een mal die niet lekt (ik heb hier kartonnen koffie bekertjes gebruikt)
• Aluminiumfolie
• Kaarsen
• Dubbelzijdige tape (hele dunne dus ook zonder foam)
• Glitters

En dan?
De houder: 
• Je mag beginnen met de kaars-houders. Je maakt gips aan en giet dat in je mal. Hoe je je gips aan moet lengen? Dat staat op de verpakking. Dat is niet altijd hetzelfde namelijk.
• De onderkant van de kaars wikkel je in met aluminiumfolie. Dit geheel zet je in de gips en hou je even vast tot hij niet meer alle kanten op kan. Je kan hem ook spannen. Dit duurt niet lang hoor, ik heb 5 minuten gewacht. Zette de kaars er toen in, en na 2 minuten stond alles al uit zichzelf.
• Als de gips zo goed als droog is kun je de kaars er uit halen zonder dat je de gips beschadigd.
• Tadáá dit is het eerste deel.

Dan kun je daarna de kaarsen gaan versieren met glitters:
• Plak je dubbelzijdige tape op de kaarsen.
• Dan kun je met een kwastje in de glitters dopen en daarna uitsmeren op de tape. Op deze manier verlies je niet teveel glitters. Je kan natuurlijk ook je kaars door de glitters rollen. 
• Spoel gerust de kaars af onder de kraan. Zo haal je alle glitters weg die niet op de tape zitten.

DSC05730

Stiekem doe ik natuurlijk wel vaker iets met gips. Dit omdat het een hele makkelijke en snelle manier van werken is. Als je mal in orde is kun je de meest bijzondere vormen maken. Leef je dus gerust uit. Een aantal mensen vertelden dat ze het er zo leuk maar ook ingewikkeld uit vonden zien en er daarom niet aan begonnen. Ik hoop dat ik door al die diy’s de drempel verlaag. Weet je vroeger nog de beertjes die je mocht schilderen? Dat was eigenlijk hetzelfde systeem! Je had een plastic mal; je ouders goten daar gips in. Lieten dat drogen, en jij mocht dat dan schilderen…

Wat vind jij van deze DIY? Ga je hem ook proberen te maken? Stuur me gerust een mailtje met je resultaat (daisyvandergenugten@gmail.com). En als je vragen hebt: of er dingen onduidelijk zijn. Dan mag je me ook altijd even mailen. Ik help je graag verder :).

8 gedachtes over “Kerstkaarsjes maken

Geef een reactie

