Wat vind jij? – lastig. lastig.

Schermafbeelding 2014-11-13 om 13.48.30

Daisy; zou jij even… Oh ik heb nog zou jij… Zo snel ben je dan geneigd het ook ‘even’ te doen. Veel mensen onderschatten de waarde van een vormgever. Waarom een vormgever een logo laten ontwerpen als het ook voor 5 dollar kan (via een of andere schunnige site)? Nee dat doe ik dus niet. Ik ga geen logo maken voor 5 dollar. Begrijp me niet verkeerd, ik wil hier zeker niet ondankbaar overkomen. Ontzettend lief en fijn dat mensen aan mij denken. 

Maar ook ik moet de huur betalen, mijn studie daargelaten. Ook ik wil ontbijten, lunchen en appels eten. Vooral de appels mogen niet vergeten worden. Als ik voor iedereen een logo zou ontwerpen voor €20 euro dan ga ik daar natuurlijk zwaar op achteruit. “jaa maar wij zijn toch vrienden?”. Ja ik weet dat we vrienden zijn, maar een logo is niet in een uur gemaakt. Als je mij om een logo vraagt wil ik iets tofs neerzetten. Dan moet ik onderzoek doen, het album luisteren, vergelijken, kijken, proberen. Daar zit een heel proces aan vast en is zeker niet in een uurtje gedaan. Bepaalde instanties (die maar weinig budget hebben) zijn daar helemaal goed in. “Waarom wil je dit niet gratis doen? Is super goed voor je portfolio!”. Ja leuk dat portfolio denk ik dan…

Maar het is natuurlijk wel zo, je moet toch ergens beginnen. En zonder portfolio? Is dat verdomd lastig. Bij mij op school hebben we best bizarre niet-commerciële projecten. Onrealistische projecten zijn wellicht niet het beste portfolio materiaal. Gratis/voor weinig werken klinkt me dan nog als muziek in de oren, maar is natuurlijk niet goed.
Daarom ben ik dat nu rustig aan aan het opbouwen. Ik heb een aantal klantjes, ben beter in het praten over budgetten en prijzen. En weet ook steeds beter aan klanten te komen. Een stijgende lijn in je carrière is echt heel fijn. Soms moet je dat ook niet vergeten. Het is leuk wat je doet. Daisy; echt waar jij wilt dit. Jij vind dit leuk.
Daarnaast begin ik steeds beter te weten wat ik zelf wil. Welke kant ik dan op wil. Wat voor klanten en opdrachten ik wil etc. Laatst had ik iemand waarvan ik dacht; ja dan moet je eigenlijk niet bij mij zijn. Die mevrouw zocht iemand die haar website wilde bouwen. Ja dan zit je bij mij verkeerd: ik kan de website wel vormgeven. En dat dan zo doen dat degene die hem gaat bouwen precies snapt hoe het moet en er geen vragen door ontstaan.

Sorry ik dwaal af; terug naar geld. Waar ligt de grens. Voor wie werk je gratis/met korting. En voor wie niet? Als mijn moeder vraagt of ik een flyer voor haar kan maken. Wat moet ik dan zeggen? €100,00 alstublieft? Dan is het bij je moeder nog tot daar aan toe. Maar hoe zit dat dan bij familie? Of bij vrienden? Jessica Hische heeft dezelfde vraag gesteld. toen ik googlede op mijn vraag kwam ik dus deze kaart tegen. Ik moest er echt enorm om lachen. Fantastisch gedaan! Ik denk dat ik me er wel in kan vinden.

Wat denken jullie?

4 gedachtes over “Wat vind jij? – lastig. lastig.

  1. Ik laat mijn fotografievrienden altijd de prijs bepalen. Vind ik veel eerlijker en zij hebben natuurlijk beter zicht in wat een redelijke prijs is. Daarnaast denk ik dat zij mij ook weer niet te veel laten betalen en vraag ik hen ook niet te vaak om foto’s voor mij te maken.

    Maar kan mij indenken dat het lastig is ja..niet iedereen zal even rationeel reageren als je aangeeft toch wat meer geld te willen ontvangen.

    1. Klopt, als het vrienden zijn is dat in overleg vaak goed te doen. Maar die begrijpen dan ook vaak wel dat je het niet helemaal gratis doet. Al helemaal niet als ze weten dat het je maandinkomen is.

      Maar waar ik vooral gefrustreerd door raak; zijn gemeente/instanties die ervan uitgaan dat je het gratis voor ze doet. (die zijn er helaas echt).

      1. Kan ik niet begrijpen. Is toch helemaal niet professioneel om daar vanuit te gaan…

        Snap best dat ze op de centjes moeten letten maar toch…
        Trouwens, mocht je nog klanten zoeken universiteiten en bijvoorbeeld wat kleine oudere gevestigde bedrijven zoeken vaak ook ontwerpers 🙂
        Weet alleen niet wat zij ervoor bieden.

Geef een reactie

