Deadline stress

b24a028c449b4cef7e432f30859fbac4

Deadlines, naderende deadlines, voorbijkomende deadlines. Het maakt eigenlijk niet uit. Van het woord deadline word ik misselijk, zwak en misselijk. Ik kan er niets aan doen. Je hebt mensen die juist beter presteren onder druk. Ehm; ik dus niet. Ik klap dicht en er komt niets meer uit mijn handen. Tot de laatste nacht. Dan is koffie mijn beste vriend en kan ik niet meer zonder.

De laatste nacht is het knallen geblazen en vervolgens scoor ik een 9. Waar ik met mijn oververmoeide hoofd dan echt niet tegen kan zijn teksten als: “waarom gaat het jou altijd zo gemakkelijk af?”. “Oh ik had niet anders verwacht”. Hoe bedoel je je hebt niet anders verwacht? Alsof het zo vanzelfsprekend is dat ik voldoendes haal.
De quote hierboven is echt zo erg van toepassing. Volgende week Dinsdag moet mijn project “af”. “paniek”

Waarschijnlijk is nu wel duidelijk dat ik niet goed reageer op het woord deadline. Ik heb hier echt al heel lang last van. Ondertussen heb ik hier al wat meer ervaring in en heb ik wat tips. Tips die ik graag met jullie wil delen. Wie weet hebben jullie er iets aan.

• Waarschijnlijk krijg je vaak naar je hoofd geslingerd dat je goed moet plannen. Eh ja; ik kan dit niet en probeer het ook niet (meer). Wat ik wel doe: is opschrijven wanneer ik iets “uiterlijk” gedaan moet hebben. Op deze manier voel ik niet de druk van; dit moet maandag of morgen of vandaag. Maar kan en heb ik de ruimte iets uit te stellen of te verschuiven. Schuif niet alles op tot de uiterlijke datum want dan stress je nog steeds…
• Plantjes! Plantjes en een kop thee doen wonderen. Dit zorgt voor een knusse sfeer die het iets minder doen voelen als “moeten”. Zet dit dus rustig op je bureautje.
• Prioriteiten stellen. Welk vak/deel vind je het moeilijkst? Doe niet alle moeilijke dingen op 1 dag. Maar probeer daar in te variëren.
• Bedenk van tevoren hoeveel uur je ergens in wilt/kan/zou moeten steken en probeer dat niet te overschrijden. Ben je veel eerder klaar? Kijk het dan nog even rustig door. Perfectionisme is een goede maar ook lastige eigenschap. Heb je je uren bereikt en is het af? Laat het daar dan even bij. Bekijk je prioriteiten lijstje nog even en ga daarmee verder. Dan kun je het later nog een keer teruglezen. Een stapje achteruit doen doet vaak wonderen.
• Van sporten krijg je energie. Na een rondje hardlopen werk ik vaak veel geconcentreerder door…
• Heel suf maar: neem pauzes. Echt doen! En dan niet gaan facebooken; ga even op de bank zitten. Of een rondje lopen of…

Ik hoop dat jullie er iets aan gehad hebben :). Heb jij nog een tip? Laat hem gerust achter in de comments!

Geef een reactie

