Een kop thee en een stapel boeken

Oleg Oprisco
Oleg Oprisco (klik op de foto voor zijn portfolio).

Als ik lees; dan doe ik dat omdat ik heel graag ergens wil zijn maar er niet heen kan. Ik hou van reizen, dromen en denken aan het ondenkbare. Eigenlijk een beetje het thema voor mijn volgende (school)project. Ik ga een reispublicatie maken; met hoe ik denk dat het er over 20 jaar uitziet. Spannend niet? Vind ik wel… Over het project zelf ga ik jullie meer vertellen als het project zich iets verder heeft ontwikkeld. Ik zit nog erg in de conceptfase maar ik weet zeker dat het goed gaat komen. Denk ik. Hoop ik. Paniek slaat toe…
Anyways; om een beetje in de “toekomst” te komen heb ik de afgelopen weken 2 boeken gelezen. De kunst van het reizen en De cirkel. Twee bijzondere boeken die het bespreken even waard zijn.

Klik op de foto om naar bol.com te gaan.
Klik op de foto om naar bol.com te gaan.

De Cirkel – Dave Eggers
De Cirkel gaat over Mae. Na lang gestudeerd te hebben is ze gaan werken. Helaas werd ze alleen maar ongelukkig van die baan, uiteindelijk heeft ze haar vriendinnetje Annie gebeld. Annie werkt bij de Cirkel en heeft ervoor gezorgd dat Mae daar ook kon komen werken. De Cirkel is een machtig internetbedrijf, eigenlijk het machtigste bedrijf dat er is. De Cirkel zorgt er namelijk voor dat er maar één identiteit is. Al je persoonlijke gegevens; email, social media, betalingsverkeer en aankopen zijn met een universeel programma verbonden. Dit zorgt ervoor dat alles openbaar is en het fenomeen privacy langzaam verdwijnt. Wat ik mooi vind is dat je niet alleen de technologie vooruit ziet gaan maar ook de wijze waarop de mensen/Mae ermee omgaan/t. De tijd gaat door en alles wordt steeds openbaarder. Privacy verdwijnt en lang niet iedereen is het daar mee eens.

Zou jij dat willen? Een wereld waarin álles openbaar is? Ik denk niet dat ik dat zou willen. Ik zou niet 24 uur per dag een camera om mijn nek willen hebben. In het boek geloven ze dat het goed is voor de maatschappij, dat de criminaliteit minder wordt. Of dat kinderen niet meer ontvoert kunnen worden. Want ieder kind krijgt een chip, dus is je kind kwijt? Dan is het zo weer gevonden.
Ik vond het een heel mooi boek, het was wel een eye opener. Zal onze wereld er ooit zo uitzien? Ik vind de term privacy tegenwoordig al ver te zoeken en ik zou het niet graag verder zoek zien raken. (ov, pin etc).

De kunst van het reizen
Klik op de foto om naar bol.com te gaan.

De kunst van het reizen – Alain De Botton
Hoe moet je reizen? Wat gebeurd er als je van de een op de andere dag in een onbekende wereld terecht komt? Wat doe je als je je verveelt? Hij gaat op zoek naar de antwoorden en probeert ze te antwoorden aan de hand van zijn gidsen. Flaubert, Humboldt en bijvoorbeeld Van Gogh. Wat ik enorm vond aan dit boek zijn zijn inzichten. Bij sommige dingen heb ik nooit stilgestaan. Zo geeft Alain aan dat je altijd jezelf meeneemt op vakantie. Als jij psychisch niet lekker in je vel zit zal de vakantie altijd tegenvallen. Zo is het gras altijd groener aan de overkant van de heuvel. En wil je alleen ergens heen als het totaal anders is als wat jij gewend bent. Dit zijn dingen die natuurlijk niet altijd zo zijn, dat blijft persoonlijk. Maar de manier waarop het verteld wordt is heel fijn. Een filosofisch boek dat makkelijk te volgen en te lezen is. Het is niet te zweverig en blijft begrijpelijk. Een thema dat iets dieper ingaat op het thema “reizen”. Daar moet je dus wel in geïnteresseerd zijn denk ik. Als je geen interesse hebt in reizen dan zou ik het niet lezen. Maar anders is het een absolute aanrader!

Heb jij een van deze boeken al gelezen? Wat vond je ervan? En zo niet: doen doen! Echt :). Als je het niks vind? Trakteer ik op chocola. Vind je het wel iets? Heb je een fijn boek gelezen :).

Geef een reactie

