Anoek Steketee en Eefje Blankevoort #inspiratiepost

1409136202_14 Love Radio, een project dat ik tegenkwam in het Foam. Ik vond het zo bijzonder. Anoek is de fotografe en Eefje de journaliste en filmmaker. Twintig jaar geleden vond de genocide (ge·no·ci·de (devmeervoud: genocides)1volkerenmoord) plaats in Rwanda. Toen dat eenmaal voorbij was moesten de mensen weer verzoenen. Samen gaan werken en aardig tegen elkaar zijn. Dit complexe proces hebben Anoek en Eefje vastgelegd.  Ze hebben hen verhaal verteld aan de hand van de radio soap Musekeweya. Naast de foto’s hebben ze ook een documentaire gemaakt. En ik moet eerlijk zeggen dat dat een verstandige zet is geweest. Het maakt het een stuk indrukwekkender de mensen ook echt te “zien” en “horen”. 1409056784_3Hierboven vertelde ik al dat ze hen verhaal vertelde aan de hand van de radio soap Musekeweya. Er was een radiofrequentie waarop propaganda en haatzaaiingen te horen was. Dit zorgde ervoor dat de mensen tegen elkaar opgezet werden. Uiteindelijk heeft Love Radio deze zender dus overgenomen. Op de radio waren nu dus geen haatdragende programma’s meer maar juist het tegenovergestelde met als doel de mensen met elkaar te verzoenen. Op de foto’s in deze post zie je de mensen naar de radio luisteren.

Daarbij moet ik wel vertellen dat ik het in dit geval echt een aanrader vind de beelden eens in het echt te gaan bekijken. Ze hebben bij de tentoonstelling enorm goed gekeken naar de afmetingen van de foto’s. Sommige heel groot, anderen heel klein. Het grote formaat zorgt ervoor dat het nóg realistischer wordt. 1409132614_7 1409135099_10 1409135352_12 De videobeelden kan ik hier niet plaatsen maar die kun je bekijken door hierop te klikken. Ik raad het je zeker aan; ik begreep daardoor een stuk meer van het project. 1409136824_21 Ik ben heel benieuwd wat jullie van deze inspiratie post vinden. Soms plaats ik leuke plaatjes, andere keer grappige filmpjes. Deze week heb ik gekozen voor een serieuzer onderwerp, iets waar meer concept en diepgang in zit. Ik vond het in het Foam heel realistisch en indrukwekkend. Ik heb er nog lang over gesproken met mijn vriend. Vandaar dat ik ook zo nieuwsgierig ben naar jullie mening!

Bronnen zijn ook wel handig:
hartje Alle afbeeldingen zijn gelinkt naar de website van Anoek: http://www.anoeksteketee.com
hartje De documentaire kun je bekijken op: http://www.loveradio-rwanda.org/episode/1/onair/intro
hartje De informatie en uitleg die ik hier heb gegeven heb ik in het foam zelf gelezen. Dit is mijn samenvatting en uitleg. Als je meer informatie wilt kun je even op de site van het foam kijken.

Als er nou onderwerpen – thema’s zijn waar jullie graag inspiratie voor willen? Dan kunnen jullie dat natuurlijk altijd aangeven. Vind ik alleen maar leuk! 

2 gedachtes over “Anoek Steketee en Eefje Blankevoort #inspiratiepost

  1. Misschien kun je ook iets over de context van bovenstaande fotoserie vertellen in je blogpost 🙂 het zat namelijk zo dat er voorheen een radiofrequentie was waarop propaganda en haatzaaiingen te horen was, dit zette de volkeren tegen elkaar op. Deze zender is uiteindelijk overgenomen door Love Radio, een kanaal met fictieve hoorspelen om vrede te bewaren en mensen weer opnieuw me elkaar te verbinden. Op de foto’s hierboven zie je mensen naar die hoorspelen luisteren.

Geef een reactie

