Kussentjes maken blijft leuk

kussentje

Waarschijnlijk herkent iedereen die ooit naailes heeft gehad dit systeem meteen. Het is zo’n beetje het eerste dat je leert omdat het snel en makkelijk te maken is. Geen gedoe met ritsen etc scheelt ook een hoop gedoe. In deze post ga ik uitleggen hoe je dit nou eigenlijk maakt! 

Over het formaat: dat wil ik een beetje open laten. Meet je kussen op en doe er 2 cm aan de kanten bij.

Ik hou even het formaat 40 cm aan.

Stap 1: Wat je dan gaat knippen:
• 1 plat van 42 cm bij 42 cm
• 1 plat van 30 cm bij 42 cm
• 1 plat van 25 cm bij 42 cm

Stap 2: Naai van deel rood en blauw 1 cm naar binnen. Dit krijg je te zien bij de opening van de hoes dus vandaar dat we dit netjes afwerken.

Stap 3: (Leg alle delen met de goede kanten op elkaar.)
Deel rood leg je aan de onderkant van deel zwart. En deel blauw leg je aan de bovenkant van deel zwart. Deze delen overlappen elkaar dus. Zorg ervoor dat de randen die je gemaakt heb in deel 2 niet aan de onderkant liggen want dit moet bij de opening van de hoes komen. Vervolgens ga je dit allemaal spelden en netjes naaien.

Klaar is kees!

Voor het gemak heb ik het allemaal even getekend:
uitleg

Ik hoop dat dit duidelijke uitleg is, is dat niet zo? Dan hoor ik dat graag want dan ga ik het proberen duidelijker neer te zetten. Ik vond bepaalde dingen lastig te omschrijven. Hebben jullie weleens een eigen hoes gemaakt?
Het leuke van je eigen hoes maken is dat je het heel goedkoop kan doen. Bij veel stofwinkels heb je altijd een bak met stofresten. Soms groot genoeg om een kussen uit te halen. Dit stofje was 1,50, een nieuw kussentje had een stuk duurder geweest! Zo kun je lekker variëren en vaak wisselen van hoes.

 

Geplaatst in DIY

Een gedachte over “Kussentjes maken blijft leuk

  1. Ik heb ook weleens kussenhoesjes gemaakt (samen met mijn stiefmoeder) alleen ik weet niet meer precies hoe…
    Ik vind je uitleg trouwens duidelijk 😉 ik ga het zeker een keer proberen op die manier!!

Geef een reactie

