Vaas maken DIY

DSC01114
Al een tijdje geleden heb ik dit soort “vazen” voorbij zien komen en ik heb ze altijd erg leuk gevonden. Dus toen ik me vanmorgen bedacht dat ik eindelijk even niet aan school hoefde ben ik meteen begonnen!

Sinds we verhuist zijn naar een grotere woning hebben we ook meer ruimte,  en ik hoor je nu denken. Wat heeft ruimte te maken met een vaas? Nou: we hadden geen vensterbanken en de tafel lag altijd vol met huiswerk… Dus waar moesten we die dan kwijt? Juist; op de kast! Net zoals de boeken en een deel van de kleding omdat we eigenlijk geen kledingkast kwijt konden. Maar goed. Hier komt ie dan.
Ik wil me bij voorbaat even excuseren voor de foto’s, heb een beetje zitten grappen met filters en was even vergeten dat ik die er nog op had zitten. Dom dom dom. 

Voordat je begint:
• Zoek dus even wat lege flessen. Ik heb een wasmiddel-fles en afwasmiddel-fles gebruikt. Maak ze goed schoon, ontvet ze ook goed.
• Bedenk even wat voor uitstraling je wilt? Ik vind structuren en iets “rommeliger” altijd wel gezellig. Vandaar dat ik acryl heb gebruikt. Als je het heel precies en egaal wilt kun je beter een spray gebruiken.
• Je hebt “schilderstape” nodig om af te plakken als je meerdere kleuren wilt.

Het is echt heel makkelijk!
Stap 1: Schilder je hele fles wit. Dat heb ik gedaan met Gesso. Maar gewoon witte acryl verf is ook prima. Herhaal deze stap tot je het zelf goed vind.

DSC01103 DSC01104

Stap 2:
Plak de gedeeltes af die je afgeplakt wilt hebben.
DSC01106

Stap 3:
Dan kun je vervolgens de delen in gaan kleuren. Nog even voor de duidelijk: je tapet dus af omdat je dan rechte lijnen krijgt… Ik heb best simpele vormen gebruikt maar je kunt hier natuurlijk alles mee doen wat je zelf wilt.
DSC01108

Stap 4:
Als alles droog is kun je de tape eraf gaan halen… Doe het wel voorzichtig. Wat ik nog niet helemaal begrijp is waarom de tape de witte verf meenam bij de wasmiddel-fles en niet bij de afwasmiddel-fles. Het is natuurlijk altijd lastig om plastic te schilderen met acryl. Dus het is ook wel iets waar je voorzichtig mee moet zijn en het zal niet heeeeel lang volhouden. Maar daarom is het ook zo leuk! Als deze straks stuk zijn dan kun je ze gewoon weer in een nieuw kleurtje schilderen. Zo varieert je kamertje mooi. Maar schrik niet hoor; de vorige keer dat ik het had gedaan hebben de vaasjes 12 bosjes bloemen overleeft en toen ging het brokkelen. Gewoon opletten met het water in de flesjes doen het eruit gooien. Ik zou ze niet  in de vaatwasser zetten ofzo.

Tadaaaa!

DSC01117

DSC01114

Ojah: de kleuren die ik heb gebruikt: een warme geel die heb ik gekocht in een tube bij de action. en de fluoriserende kleur is van System 3. Ik moet wel zeggen dat ik die veel beter vond dekken en vond schilderen. Die heb ik maar 1 keer gedaan. Terwijl die geel echt 3 keer is gebeurd…

Nou. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden :).

2 gedachtes over “Vaas maken DIY

    1. haha klopt. Daar ben ik heel erg blij mee! Al probeer ik het wel altijd opgeruimd te houden. Dat is soms nog best lastig ;).

Geef een reactie

