linoleum snijden

2014-02-11 13.52.54
Voor school ben ik bezig geweest met een ontwerp voor een linoleum snede. Hierboven een vogeltje in gewoon zwart wit. Ik ben verhuist en wil graag de familie een kaartje sturen om te laten weten dat ik nu officieel voor langere periode een vast adresje heb! Daarom ben ik nog bezig geweest met een ontwerp voor een kaartje. Heb de kaart van de stad geïllustreerd en ben dat in meerdere lagen op gaan bouwen. Vind persoonlijk het resultaat erg leuk gelukt en zal zodra ze droog zijn en ik ze dus uit het droogrek kan halen even fotograferen!

Het is de bedoeling dat de kaart drie lagen krijgt: eentje met het adres en onze namen, dan de print en daarboven wil ik nog een klein kaartje met touw gebonden. Twijfel alleen nog wat ik daarop wil gaan drukken. Een stukje met de plaatsnaam? Of gewoon een kleurtje? Of ehhh; even over brainstormen dus!

Wil je ook een keertje gaan linoleum drukken?
Boodschappenlijstje:
• Abig gutssetje (kostte bij mij op school €5,00).
• Olieverf; kan in verschillende kleuren (persoonlijk vind ik aquawash fijn omdat dat olieverf is op waterbasis. Maar dat is wel duurdere verf om te beginnen is olieverf prima).
• Linoleum
• Roller

1. Als eerste maak je een ontwerp. Houd er rekening mee dat je ontwerp in spiegelbeeld gedrukt word. Dus als je bijvoorbeeld mijn vogel hierboven ziet: dan heb ik die naar links vliegend getekend.
2. Trek je tekening over met dik potlood, dan leg je hem andersom op je linoleum en trek je hem nog een keertje over. Als het goed is geeft je potlood dan af en staat je ontwerp op je plaat!
3. Vervolgens ga je met je gutssetje alles wat je wit wilt hebben weg snijden. Let op: wat weg is is weg en kan niet meer terugkomen. Dus als je twijfelt? Haal het dan nog niet weg; je kan altijd na afloop je plaat schoonmaken, het toch weghalen en opnieuw gaan drukken.
4. Als je helemaal klaar bent rol je met een roller (weet even niet hoe hij heet; als je monoprint roller googled krijg je een duidelijk voorbeeld). Maar goed; dan rol je dus je plaat in en dan leg je daar een vel op. Dan kun je gaan beginnen met het aandrukken van je vel. Zorg dat je alle randjes goed raakt! Normaliter gaat een lino door een pers. Maar ik kan me voorstellen dat je die thuis niet hebt. Wat ik thuis altijd doe is met een schone roller er krachtig overheen bewegen.

Succes! Laat je even weten hoe het gegaan is? 🙂

Follow my blog with Bloglovin

 

Geplaatst in DIY

Een gedachte over “linoleum snijden

  1. Pingback: Lino – snede |

Geef een reactie

