Mijn eerste keer hardlopen!

Schermafbeelding 2014-01-18 om 17.59.21

Na lang niet gesport te hebben is mijn conditie te slecht voor woorden. Daarom heb ik besloten om te gaan beginnen met hardlopen. Ik heb best een extreme vorm van astma dus gewoon “even” 5 km rennen zit er voor mij niet in. Maaar dankzij de handige schema’s die ik op internet heb gevonden kan ik het rustig opbouwen! Zelf heb ik gekozen voor het schema van rennen met Evy. Maar ik denk dat alle schema’s best op elkaar lijken en dat je het uiteindelijk op je eigen tempo moet doen. Dus gaan de eerste week nog niet zo flexibel? Doe hem dan gewoon nog een keer voordat je verder gaat. Aan blessures heb je niets natuurlijk.

Hoe is het gegaan?
Ehm nou: in het begin 1 minuut wandelen 1 minuut rennen. Dat ging prima. Daarna was het ineens 2 minuten rennen en toen dacht ik dat ik doodging. Al was dat misschien de overgang want na die eerste keer 2 minuten rennen ging het meteen stukken beter! Aan het einde kreeg ik wel last van steken in mijn zei; ik denk dat dat vooral te maken heeft met dat mijn ademhaling heel snel was. Toen ik eenmaal wat beter op mijn ademhaling ging letten ging het zo weer weg. Al met al ben ik best trots op mezelf. Ik had niet verwacht het meteen al 20 minuten vol te houden. We zijn er nog lang niet natuurlijk maar het is een begin!

EN: om mezelf te motiveren:
Elke keer als ik gerend heb gaat er €2,00 in een potje. Als ik dan uiteindelijk genoeg gerend heb dan kan ik deze mooie broek kopen (de broek is van de h&m)! En daarna kan ik gaan sparen voor nieuwe schoenen.. Of andersom natuurlijk dat kan ook. Ik weet het nog niet. Wat zou jij doen?

Schermafbeelding 2014-01-18 om 17.59.28

6 gedachtes over “Mijn eerste keer hardlopen!

  1. Als je nog geen goede schoenen hebt om hard te lopen, dan kan je beter eerst investeren in schoenen, anders kan je wel blessures krijgen. Die broek is wel erg leuk! Waar is ie van?

    1. Goede tip dankje :).Die broek is van de H&M! Nieuwe collectie…
      Heb vandaag toch maar nieuwe schoenen gekocht inderdaad. Ik liep al 4 jaar op die anderen en het waren geen hardloopschoenen dus was ook wel verstandig. Heb nu hele fijne schoenen van Nike.

      Wellicht een beetje vreemd om te vragen maar ik zag op je blog dat je aan hardlopen doet? Ik heb nu 1 keer gelopen en mijn scheenbenen zijn ineens heel gevoelig. Het is niet pijnlijk als ik gewoon wandel of ren maar het is sinds die keer lopen en het is echt heel gevoelig.. Het zit alleen op zo’n gekke plek; aan de voorkant va mijn scheenbenen. Is dat een normale plek? En zal het gewoon spierpijn zijn? Heb jij misschien een idee?

      1. Oh ja, de nieuwe collectie van H&M is echt prachtig..

        Ik ben nu sinds een jaar stevig aan het lopen, inderdaad ja.
        Goh, heb je gestretched na het lopen? Dat is het enige wat ik me zo snel kan bedenken..
        Ik heb nooit meer spierpijn na het lopen, dus ik kan me zo niet meteen bedenken of het daarvan kan zijn.
        Hopelijk ligt het daaraan!

      2. Hihi ja ik vind het echt heel tof! De collectie is lekker kleurrijk daar hou ik wel van :).

        Het zal wellicht ook iets te maken hebben gehad met dat het 1 spieren zijn die nooit iets hebben gesport op die manier. En ook nog eens op heeeele slechte schoenen. Volgende keer heb ik goede schoenen en zal ik daarna stretchen :). Hoop dat het daaraan ligt. Zou niet zo goed weten waar anders aan. Op internet staat overal dat het veel gebeurd bij mensen die te snel en te veel willen. Maar ik deed steeds 1 minuut zachtjes rennen en 1 minuut wandelen. Dus zo hard van stapel lopen is dat nou ook weer niet.

      3. Als je echt niet vaak sport en dan toch plots 30minuten gaat wandelen en lopen, moeten je spieren toch aanpassen. Ook al ben je inderdaad rustig aan begonnen dan.
        Dat vind ik trouwens heel goed van je!
        Veel mensen beginnen als een gek plots te sporten en geven dan ook net zo plots weer op als ze een blessure oplopen of spierpijn hebben.

        De eerste keren was ik ook ongelooflijk stijf hoor! Het was zo erg dat ik een keer mijn bed niet meer uit kon. 😉

        Heb jde sportcollectie van Bershka al gezien? Die is beperkter, maar vind ik stiekem nog leuker dan die van H&M! Ik hoop nog iets te scoren in de solden!

  2. Nou ik heb een extreme aandoening aan mijn longen. Dus langer rennen dan een minuut was ook niet haalbaar -.-‘. Schaam… Maar sporten maakt de conditie van mijn longen natuurlijk wel beter dus wilde gewoon beginnen. Moest ook eigenlijk wel.
    Fijn om te weten dat ik niet de enige ben die na de eerste keer helemaal stijf is :p. Wel logisch dat de spieren gewoon nog moeten wennen en aanpassen. Hoop dat het daaraan ligt inderdaad 🙂

    Oehh even kijken… ik hou wel van Bershka. Heb er een heel mooi jasje van gekocht 2 jaar geleden.

    EDIT:
    ik snap helemaal wat je bedoeld! Dat word sparen voor van de zomer… Zulke leuke dingen!

Geef een reactie

